Mit navn er Birte, og jeg er uddannet lærer. Siden 1982 har jeg arbejdet som dansklærer på Ebeltoft Skole. Når jeg ikke underviser, arbejder jeg som frivillig på museet Glas, hygger i en strikkeklub og går lange ture. Jeg er gift med en biolog, og vi har sammen tre børn, som bor forskellige steder i landet.

Som lærer har jeg altid været glad for at undervise børn i dansk, og jeg har især fundet det rigtigt spændende at få lov at undervise de nye, forventningsfulde elever, der starter i skolens yngste klasser. Det har været sjovt og inspirerende at kunne skabe dygtige og sikre læsere.

 

Alkalærmetoden

Der har i tidens løb været mange gode materialer at benytte sig af som lærer, når man arbejder med begynder-læsere, men personligt har jeg altid lagt stor vægt på kun at bruge lydrette materialer.

 

Alkalærkursus for undervisere, 2017.

Alkalærkursus for undervisere, 2017.

Jeg blev derfor meget imponeret og optaget af tankerne bag Alkalærmetoden og har derfor taget Diplomuddannelsen som certificeret Alkalærunderviser. Materialet er både sjovt og lærerigt. Der er indlagt mange lege, sange og spil, og eleven bevæger sig gradvist op ad Læsetrappen.

Fokus på indledende læsevanskeligheder

Normalt vil elever med dyslektiske vanskeligheder falde fra, når ordene gradvist bliver sværere, og måske heller ikke lydrette, men med Alkalærmetoden er dette ikke tilfældet - alle kan være med.

Ved Alkalær fortsætter læsningen med at være udelukkende lydret, og eleverne får stor sikkerhed og styrke ved hurtigt at kunne læse også nye og lydrette tekster. Samtidig er stoffet sjovt og inspirerende for barnet, og eleven opbygger hurtigt stor sikkerhed og selvtillid.

Uddannet Testlærer med speciale i dyslektiske vanskeligheder

ark.jpg

Jeg er også uddannet Testlærer ved Ordblindetesten, og jeg har derfor stor erfaring om hvilke problemer, de dyslektiske elever står med, når de skal lære at læse. Derfor kan jeg hjælpe og sørge for at alle kommer godt i gang, uanset hvor langt barnet er i læseprocessen. På den måde kan det hele gøres meget sjovere og motiverende for eleven, og det kan lykkes for alle!

Støttelærer i Læsecentret

I min tid som lærer på Ebeltoft Skole, har jeg også siden 2004 fungeret som vejleder for læsning og haft en stor del af mine lektioner i skolens støttecenter.

Udover prøver og testning af elever, har jeg givet supplerende timer og støtte til elever med særlige behov. Det har jeg altid været rigtig glad for, da det har givet mig stor glæde at mærke og opleve den fremgang der er, når en elev ”rykker” efter et læseskub.

Mit arbejde som konsulent for sprogvurdering i børnehaveklasserne giver mig ligeledes en god indsigt i elevernes sprog og læsepotentiale.

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra jer og komme i gang med at planlægge det helt rette forløb for jeres barn!